Rozhovor se staviteli

Mám zato, že rozhovory se staviteli tratí jsou vesměs oblíbeným předzávodním čtením, zkusil jsem se tedy Luďka Valíka (sprint) a Mirka Hadače (štafety) ohledně závodů na pár věcí přeptat.
—————————————————————-
Sobota 30.9.2023, M ČR sprint staví Luděk Valík, známý pod akronymem LV, profesně stavař. Ptám se tedy na jeho sobotní závod.

Otázka 1: 
Začnu s odkazem na historii. V roce 2007 jsme pořádali M ČR sprint v opavských Městských sadech, letos budeme hostit nejlepší orienťáky znova o pár km jinde v areálu nemocnic. Jak se stavba sprintových závodů vyvinula, pokud srovnáš tyto dvě akce?
Odpověď 1:
V roce 2007 se jednalo o jiný druh prostoru, byl to volný park bez budov – takový „azimuťák“. Teď se jedná o soubor budov, různých zdí a plotů, takže azimutových postupů bude málo, což je největší rozdíl těchto dvou prostorů a akcí.

Otázka 2:  
Ještě trochu historie. Areál psychiatrické nemocnice byl použit dříve také pro M ČR sprint v roce 2008 v Bohnicích, letos využijeme areál nemocnice a „psychiny“ v Opavě. Snesou roky 2008 a 2023 nějaké srovnání?
Odpověď 2:
Oba areály pocházejí ještě z dob Rakouska-Uherska a mají podobnou urbanistickou strukturu a architekturu – soubor budov v parku, kdy podle různě přísných režimů jsou některé navíc s oploceným uzavřeným prostorem pro pacienty. Takže dost podobné areály.

Otázka 3:  
Na stránkách závodů avizuješ „Prostor pro umělé překážky, objekty a veřejné přeběhy je otevřený …“, co vše si pod tím může závodník představit?
Odpověď 3:  
Cokoliv 😊, vzhledem ke kvalitě přípravy některých závodníků je to často poslední možnost stavitele tratí trochu upravit terén a vnést do něj moment překvapení.

Otázka 4:
Obligátní závěrečná otázka je tip stavitele ambicioznímu závodníkovi. Máš tam něco?
Odpověď 4:
Nic speciálního, jen zde dám trochu nudné pokyny – běžet rychle, dobře volit a razit správné kontroly. A taky doporučuji nepřekonávat v mapě kreslené nepřekonatelné hranice, aby nám snad nějaký závodník neskončil mezi pacienty uzavřeného oddělení …
—————————————————————
Neděle 1.10.2023, M ČR sprintových štafet postavil Mirek Hadač, který si občas rád vymyslí i ledacos inovativního …

Otázka 1:
V našem klubu, pokud mě paměť neklame, jsme ještě snad žádné závody sprintových štafet nepořádali. Je to pro tebe také první stavba velkých závodů – sprintovek?
Odpověď 1: 
Ano SŠ pořádáme poprvé, není to nic složitého. Ale existuje spousta detailů které vidí každý jinak a tak se pak řeší a řeší …

Otázka 2:   
Stavět závod jednotlivců si snad dokážu představit, ale sprintové štafety mají přece jen více prvků, které to staviteli moc neusnadní. Co bys mohl prozradit pro tento konkrétní závod?
Odpověď 2: 
Stavba SŠ je jednoduchá, jsou to jen 2 kategorie. Stačí pohlídat pár maličkostí a je to. Navíc se sprinty běhají na mapách, které by prioritně měly sloužit pro učení OB malých děti. Děláme z toho mnohem větší „vědu“ než by si zasloužilo :).

Otázka 3: 
Pro Tebe taky jedna historická otázka. Na sklonku roku 1944 byl areál nemocnice a psychiatrické léčebny bombardován. Jsou v areálu k vidění nějaké terénní tvary jako pozůstatky po této události?
Odpověď 3:  
Žádné stopy po bombardování už nejsou vidět. Jsou však vidět obrovské stavební změny, které za poslední dva roky v areálu proběhly a stále probíhají. Virtuální prohlídka areálu na záznamech 2 roky starých bude zavádějící. Soustřeďte se na univerzální algoritmy a optimalizace pohybu v terénu, neřešte vizualizace, které vám dnešní přetechnizovaný svět nabízí.

Otázka 4: 
Museli jste dělat nějaké bezpečnostní opatření, nebo významné úpravy tratí, aby se zajistilo, že tratě pro M ČR v areálu nemocnic v Opavě bude bezpečná pro pacienty, závodníky, pořadatele i diváky?
Odpověď 4:  
Jde o uzavřený areál, kde v So a Ne je minimální provoz. Snad jen rozvoz stravy může způsobit drobné komplikace (ale při závodech ve městě takových situací je násobně více). Místům urgentních příjmů se vyhýbáme. A samozřejmě, tratě jsou vedeny s ohledem na logistiku nemocnic.

Otázka 5:  
Jaká je Tvá rada stavitele pro vítěznou štafetu?
Odpověď 5:  
Vědět vždy na jaký kód běžím (tím eliminuji i vynechání kontroly). Mít výkon plně pod kontrolou. Umět běžet rychlostně na hraně a nedopustit, aby nohy předběhly hlavu. Nenechat se zaskočit, vše se neodehraje jak si představujete. Rychlá adaptace na předkládaná řešení bude výhodou.

Otázky stavitelům tratí položil Martin Schuster.